پرداخت بیمه تامین اجتماعی

همه افراد نیاز به بیمه تامین اجتماعی دارند و روش های پرداخت بیمه تامین اجتماعی هم به صورت حضوری و هم اینترنتی وجود دارد. هدف اولیه تاسیس سازمان تامین اجتماعی حمایت از حقوق کارکنان و کارمندان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و ایجاد رفاه و آسایش برای همه مردم، از جمله کارگران، کارفرمایان و کارمندانی که در حال خدمت به مردم می باشند بوده است.

امروزه طبق قانونی که بیمه تامین اجتماعی صادر کرده است. داشتن بیمه برای همه افراد شاغل اجباری می باشد. بیمه تامین اجتماعی یکی از حقوق شهروندی در همه جوامع می باشد. در اصل مهم ترین رکن هر کشوری در صنعت بیمه آن کشور سازمان تامین اجتماعی است. یکی از دغدغه هایی که ذهن همه افراد شاغل را درگیر خود کرده است این مسئله می باشد که:

  • تا چه زمانی توانایی کار کردن دارند؟
  • با بالا رفتن سن و رسیدن به دوران بازنشستگی چگونه باید از پس هزینه های زندگی خود بر بیایم؟

با داشتن بیمه تامین اجتماعی در دوران جوانی دیگر لازم نیست نگران این دست مسائل باشید. با آذرداد در این مقاله همراه باشید تا شما را به طور کامل با بیمه تامین اجتماعی آشنا کنیم.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

یکی از اولین قوانین که در قانون کار ایران در زمان تاسیس راه آهن سراسری بنیان گذاری شد بیمه تامین اجتماعی بود. با گذشت زمان این قانون تکمیل تر شد و قوانین جدیدتری در جهت حمایت از حقوق کارگران به آن اضافه شد. با تصویب پی در پی این قوانین سازمان تامین اجتماعی بنیان گذاری شد.

بیمه تامین اجتماعی به طور خلاصه بیمه است که حقوق بیمه گذار خود را تضمین می کند. همچنین با ارائه حقوق بازنشستگی، حمایت از بیکارانی که به دلایلی بیکار شده اند و شامل بیمه بیکاری می شوند و همچنین ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، از حقوق بیمه شدگان خود حمایت می کند. در ادامه به بررسی انواع بیمه تامین اجتماعی می پردازیم.

مزایای داشتن بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی هم مانند تمامی بیمه ها دارای مزایایی است که در ادامه آن ها را عنوان خواهیم کرد.

  1. امتیاز دریافت بیمه بیکاری و بیمه از کار افتادگی.
  2. بیمه های درمانی برای مثال حوادث و بیماری ها و همچنین دریافت کردن غرامت و دستمزد برای ایام بیماری.
  3. دریافت کردن مستمری از کار افتادگی و  بیمه بازنشستگی.
  4. دریافت کردن کمک هزینه ازدواج.
  5. دریافت کردن کمک هزینه بارداری.
  6. دریافت هزینه های سمعک، عینک طبی، پروتز، ویلچر و از این دست هزینه ها.

روش پرداخت بیمه تامین اجتماعی

پرداخت بیمه تامین اجتماعی برای شغل های مختلف، متفاوت می باشد. هنوز که هنوزه، تعدادی از افراد برای پرداخت بیمه تامین اجتماعیشان، به صورت حضوری نزد کارگزاری ها این کار را انجام می دهند. اما راه حلی بسیار آسان تر و راحت تر وجود دارد. از جمله روش پرداخت بیمه تامین اجتماعی، روش اینترنتی می باشد.

به طور کلی، انواع روش های پرداخت بیمه تامین اجتماعی به دو نوع حضوری و اینترنتی تقسیم بندی می شوند و هرکدام دارای زیربخش هایی می باشند که عبارت است از:

  • پرداخت بیمه تامین اجتماعی از طریق دستگاه های خودپرداز بانک های ملت، کشاورزی، رفاه، تجارت
  • پرداخت بیمه تامین اجتماعی با استفاده از گوشی و از طریق کدهای USSD.
  • استفاده از دستگاه های کارتخوان.
  • از طریق استفاده کردن از تلفن بانک.
  • استفاده کردن از اپلیکیشن سازمان تامین اجتماعی.

برای پرداخت بیمه تامین اجتماعی به روش حضوری نیز، ۲ کار می شود انجام داد:

  1. به کارگزاری های مربوطه مراجعه کرد و نسبت به پرداخت بیمه تامین اجتماعی، اقدامات لازم را انجام داد.
  2. با استفاده از سامانه تامین اجتماعی نسبت به دریافت برگه پرداخت اقدام کرد.

پرداخت بیمه تامین اجتماعی بانک ملت

به منظور پرداخت بیمه تامین اجتماعی در بانک ملت، ابتدا می بایست به سایت bankmellat.ir مراجعه کرده و از قسمت منو، گزینه بانکداری الکترونیکی، گزینه سامانه واریز وجه به حساب سازمان ها را انتخاب کرده و فرایند پرداخت بیمه تامین اجتماعی را آغاز کنید.

تنها کافی است شناسه واریزی بانک ملت را در اختیار داشته باشید و سپس مبلغ را مطابق با فیش وارد کرده  و پس از تکمیل مراحل، گزینه پرداخت را انتخاب کنید.

۰ تا ۱۰۰ پرداخت بیمه تامین اجتماعی به روش اینترنتی

مراحل پرداخت برای کارفرمایان و خویش فرمایان کاملا متفاوت می باشد که در ادامه به بررسی هر دو این ها پرداخته می شود. مراحل دقیق پرداخت بیمه برای کارفرمایان عبارت است از:

  • در پرداخت بیمه تامین اجتماعی، اولین مرحله، کسب اطلاعات از لیست کارفرمایان می باشد. البته جهت نمایش این لیست، شخص کارفرما می بایست ابتدا به یکی از شعبه های تامین اجتماعی مراجعه کند و یک متن توافق نامه ای مبنی بر ارسال کردن تمامی اطلاعات را پر کند.
  • بعد از این مرحله، نام کاربری  و رمز عبوری برای شخص ارسال می شود که می تواند با آن وارد سامانه پرداخت بیمه تامین اجتماعی شود.
  • پس از ورود به سایت، در بخش منو، آیتم “خدمات کارفرمایان” را کلیک کرده و در پنجره بازی شده گزینه “لیست جق بیمه” زده شود. در آخر بر روی ارسال کلیک کنید.
  • در این صفحه یک سری اطلاعات نظیر کد شعبه، کارگاه و غیره وجود دارد که در صورت در اختیار داشتن باید به طور کامل وارد شوند. در پایین گزینه ای وجود دارد تحت عنوان “browse” که با انتخاب آن می توان مشخصات بیمه شدگان را پیوست کرد.
  • بعد از اینکه در سامانه پرداخت بیمه تامین اجتماعی مراحل فوق انجام شد، یک کد پیگیری ارسال می شود که باید آن را حفظ کرد. در همان منو خدمات کارفرمایان می توان وضعیت بوجود آمده را پیگیری کرد. فقط کافی است کد پیگیری را وارد نمایید تا تمامی اطلاعات نمایش داده شوند.
  • در قسمت نهایی، می توان تمامی اطلاعات مرتبط با پرداخت را مشاهده کرد. با پرینت گرفتن از این صفحه و ارائه آن به بانک هایی مانند سپه، رفاه کارگران، کشاورزی و یا ملی نسب به پرداخت بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید.

انواع بیمه تامین اجتماعی

این نوع از بیمه هم مانند بقیه بیمه ها انواع مختلفی دارد که بسته به شرایط و قوانین مربوط به خودش خدماتی را به بیمه گذار ارائه می دهد. انواع بیمه تامین اجتماعی به شرح ذیل می باشد.

  • بیمه خویش فرما

با توجه به نام این بیمه، بیمه خویش فرما برای افرادی است که خودشان اقدام به بیمه کردن خود می کنند. در این نوع بیمه نکته مهمی که وجود دارد این است که بیمه بیکاری شامل آن نمی شود. از انواع این نوع بیمه می توان به بیمه اختیاری و کارفرما اشاره کرد.

نحوه پرداخت بیمه تامین اجتماعی خویش فرما

به منظور پرداخت بیمه تامین اجتماعی، ابتدا باید در داخل سایت https://samt.tamin.ir/ رفته و اطلاعات مربوط را جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور، کامل کنید. سپس در منو قرار گرفته در بالا صفحه، گزینه “دریافت برگ پرداخت” را انتخاب کنید. بعد از آن باید زمان پرداخت بیمه تامین اجتماعی را معلوم کنید.

این زمان، در واقع همان تعداد ماه هایی می باشد که برای پرداخت حق بیمه مد نظر گرفته می شود. این مدت زمان با توجه به نوع بیمه، کاملا متفاوت می باشد. در آخر، یک کد پیگیری برای شما ارسال می شود که باید آن را حتما نگه دارید. پس از دریافت کد، به قسمت “عملیات بیمه شدگان خاص” بروید و بر روی گرفتن برگه پرداخت بیمه تامین اجتماعی، کلیک کنید تا بتوانید فرایند پرداخت را انجام دهید. در مرحله پرداخت، یکی از بانک هایی که وجود دارد را انتخاب کنید و شناسه موجود در برگه پرداخت را وارد کنید.

  • بیمه اختیاری

این نوع بیمه برای افرادی می باشد که تحت پوشش بیمه از طرف سازمان یا شرکتی که در آن مشغول به کر هستند، نمی باشند. فرد مذکور می تواند با ثبت نام در سازمان تامین اجتماعی و پرداخت مبلغ حق بیمه ای که برای او در نظر گرفته می شود، خودش را تحت پوشش بیمه قرار دهد. مهم ترین نکته در ارتباط با این نوع بیمه پرداخت به موقع حق بیمه خود می باشد وگرنه بیمه شما از طرف سازمان باطل خواهد شد.

همچنین اگر سن شما از ۵۵ سال بیشتر باشد و سابقه پرداخت ۳۰ روزه حق بیمه را داشته باشید باید حق بیمه مازاد سن را پرداخت کنید. محاسبه حق بیمه قابل پرداخت شما به نسبت ۲۶ درصد از حقوقی توافقی شما می باشد. مزایای این بیمه دریافت حقوق بازنشستگی، هزینه های درمانی، هزینه ها کفن و دفن و حقوق از کار افتادگی می باشد.

·         بیمه اجباری

در صورتی که شما مشغول کار در یک اداره، شرکت، فروشگاه و از این دست مشاغل با دریافت حقوق و مزایا هستید. یکی از وظایف کارفرمای شما این است که شما را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد. میزان حق بیمه در این نوع بیمه ۳۰ درصد است. که ۷ درصد این ۳۰ درصد توسط فرد بیمه شده پرداخت می شود و مابقی آن توسط کارفرما پرداخت می شود.

·         بیمه کارفرمایان

شاید با خود فکر کنید که فقط کارمندان احتیاج به پرداخت بیمه تامین اجتماعی، بازنشستگی و خدمات آن دارند. اما اینگونه نیست و کارفرمایان نیز از این بیمه استفاده می کنند. اما برای استفاده کارفرمایان از بیمه تامین اجتماعی قوانینی در نظر گرفته شده است که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

·         بیمه تکمیلی

این نوع بیمه را با نام های بیمه دمان تکمیلی یا بیمه تکمیلی درمان هم شنیده ایم. ماهیت این نوع از بیمه برای جبران هزینه های درمانی است که فرد انجام داده است. بیمه تکمیلی هم دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

پرداخت بیمه تامین اجتماعی با موبایل چگونه است؟

یکی از ساده ترین راهی می توان با آن اقدام به پرداخت بیمه تامین اجتماعی نمود، استفاده از تلفن همراه می باشد. به منظور این کار، کافی است کد دستوری *۷۱۳*۷۲۴# را شماره گیری کرده، سپس از منوی پرداخت مراجعه کرده و با وارد کردن شناسه پرداخت، مبلغ و شماره کارت، بیمه را پرداخت کرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:90)

3 × سه =