قرارداد محرمانگی اطلاعات

قرارداد محرمانگی اطلاعات از جمله قراردادهایی است که بایستی دقت لازم را در زمان نگارش آن، مبذول داشت. قرارداد محرمانگی یا قرارداد عدم افشای اسرار تجاری با هدف محافظت از اطلاعات مهم و محرمانه شرکت، از عموم و رقبا، بین حداقل دو طرف امضا می شود.

دلیل استفاده از قرارداد محرمانگی اطلاعات

امروزه به علت گسترش اطلاعات و فناوری ارتباطات، انتقال و پخش داده ها و اطلاعات بین تعداد افراد زیاد در عرض چند دقیقه با کمترین هزینه، به راحتی امکان پذیر است. از جمله دغدغه های شرکت های استارتاپی و کسب و کارها برای گسترش روابط کاری خود با افراد جدید، حفظ اسرار تجاری است.

راه حل ایده آل برای پیشگیری از بروز این مشکل، انعقاد قرار محرمانگی است.

مطلب پیشنهادی: نکات کلی در تنظیم قرارداد

قرارداد محرمانگی اطلاعات چیست؟

به بیان ساده، این نوع قرارداد به عنوان یک قرارداد مجزا یا بخشی از یک قرارداد دیگر به صورت یک بند منعقد می شود. که به موجب آن، طرفین قرارداد متعهد به عدم افشای اطلاعات و داده ها به غیر می شوند. این اطلاعات انحصاری شرکت هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند. چرا که حتی موفقیت یا شکست شرکت، وابسته به حفظ اطلاعات مهم آن است.

در زمان نگارش این قرارداد، نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید با دقت رعایت شوند. اولین نکته داشتن یک تعریف درست از اطلاعات و اسرار محرمانه می باشد.

 

قرارداد محرمانگی اطلاعات به دو دسته یک جانبه و دو جانبه تقسیم می شوند.

♦♦♦ قرارداد محرمانگی اطلاعات یک جانبه ♦♦♦

هدف از انعقاد قرارداد محرمانگی اطلاعات تحت عنوان یک جانبه این است که توسط افراد مجاز، برای همه جا کاربرد نخواهد داشت و صرفا برای موارد و موضوعاتی قابل استفاده است که در قرارداد آورده شده است.

کاربرد بسیار مهم این نوع قرارداد برای جلوگیری از افشا اطلاعات تجاری توسط طرف مقابل است و آن طرف مقابل، متعهد به عدم افشا اطلاعات می شود. در واقع از جانب یک طرف، تعهد عدم افشا مورد توافق قرار می گیرد.

♦♦♦ قرارداد محرمانگی اطلاعات دو جانبه ♦♦♦

دو شریک تجاری، ممکن است از این بابت نگرانی داشته باشند که با در میان گذاشتن اطلاعات، طرف مقابلشان اقدام به حذف طرف مقابل از شراکت شود چرا که مثلا شرکت تولید کننده به اطلاعات مشتری دسترسی پیدا کند و دیگر نیازی به بارگان یا بازاریاب نباشد.

در این موارد برای حفظ منافع دو طرف در مشارکت و نیز پیشگیری از ایجاد رقابت بین آنها، بندی به قرارداد محرمانگی تحت عنوان تعهد بر عدم رقابت میان دو طرف قرارداد، اضافه می شود.

مزیت انعقاد این قرارداد، افزایش اعتماد و اطمینان بین شرکا برای به اشتراک گذاشتن رازهای کسب و کار و دانش خود است که باعث تسریع رشد کسب و کار می شود و منافع مادی و معنوی زیادی برای دو طرف خواهد داشت.

شروط لازم برای اثبات وارد شدن خسارت چیست؟

برای این که شخص بتواند اثبات کند که طرف قرارداد باید خسارات وارده را جبران نماید، نیاز است که موارد زیر را اثبات کند:

  1. نقض تعهد از سوی متعهد: لازم است ثابت شود که طرف قرارداد، اطلاعات را فاش کرده است و محرمانگی داده ها، اسناد و مدارک را رعایت نکرده است.
  2. ورود خسارت: لازم است که ثابت شود در اثر نقض تعهدات، خسارتی وارد شده است. ممکن است یکی از طرفین تعهدات خود را نقض کند ولی این اقدام خللی بر سیستم وارد نکند و موجب بروز هیچ اخلال و اختلافی نشود.
  3. وجود رابطه سببیت میان نقض تعهد و ورود خسارت: در صورتی که شخصی در انجام مسئولیت خود کوتاهی کند، باید اثبات شود که این اقدام وی، باعث بروز آسیب شده است.

با توجه به شرایط گفته شده، اثبات وجود رابطه سببیت بین نقض تعهد و ورود خسارت کار پیچیده و زمانبری است. لذا برای ساده تر و شفاف تر شدن مسئله، راه حلی که وجود دارد، تعیین وجه التزام در قرارداد محرمانگی اطلاعات میباشد.

بدین صورت که طرفین متعهد می شوند که در صورت نقض مسئولیت ها و تعهدات از سمت یک شخص، آن شخص موظف است مبلغ معادل با وجه التزام را به طرف مقابل بپردازد بدون آنکه نیاز به اثبات ورو خسارت باشد.

جالب است بدانید که به خاطر جلوگیری از بی ارزش شدن مبلغ وجه التزام بابت تورم، می توان به عنوان مثال ذکر شود که سالانه ۲۰ % به مقدار وجه التزام اضافه گردد و یا راه حل های دیگری را می توان استفاده کرد.

 

در پایان به یاد داشته باشید که:

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری ارتباطات، شاهد رشد چشمگیر استارتاپ های موفق در کشور هستیم. لازمه توسعه پایدار این نوع کسب و کارهای نوین، نیازمند وجود شفافیت در تعهدات و حفظ اسرار حیاتی و زیربنایی آن می باشد. با تنظیم قرارداد محرمانگی اطلاعات، با خیالی آسوده می توان همکاری های سازنده در جهت اعتلای اهداف سازمانی داشت.

در این مقاله سعی شده تا نکات حقوقی مهم پیرامون تنظیم قرارداد محرمانگی اطلاعات برای شما بیان شود. همچنین شما می توانید برای تنظیم قرارداد محرمانگی اطلاعات به کمک وکلای مجرب و با تجربه آذرداد  بهره مند شوید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:90)

چهار × 3 =