قرارداد اعطای نمایندگی (فرانچایز)

این روزها با وجود مشکلات به وجود آمده من جمله شیوع  ویروس کرونا و همگانی شدن فضای اینترنت رقابت کردن در هر زمینه ی شغلی برای همه ی مردم دشوار شده پس اگر به فکر گسترش کسب کار خود هستید و قصد گسترده کردن تجارت خود را دارید ولی توان مالی یا نیروی کافی برای آن ندارید میتوانید از راه حل ساده تری استفاده کنید .انعقاد قرارداد اعطای نمایندگی یا قرارداد فرانچایز میتواند مزایای بسیاری برای رشد شما داشته باشد.

این مزایا به این دلیل به وجود می‌آید که شما با استفاده از نام برند و دریافت نمایندگی از یک کسب و کار مطرح می توانید سودهای بسیاری کسب کید. از جمله فواید انعقاد قرارداد اعطای نمایندگی این است که هزینه های شما در تبلیغات کاهش میابد و فروش شما افزایش میابد.

قرارداد فرانچایز چیست؟

آیا تا به حال چیزی درباره قرارداد فرانچایز یا همان قرارداد اعطای نمایندگی و نحوه بیزینس آن شنیده اید؟

قطعا شما هم تا به حال اسم هایی مانند فروشگاه های زنجیره ای یا مک دونالد به گوشتان خورده است، اینها تنها مثال های کوچکی از فعالان برند های معروف در بازار تجارت است.

آیا تا بحال به این موضوع که همکاری صاحب برند با شعبه های تحت اختیار خود چگونه است فکر کرده اید؟

 

در واقع قرارداد فرانچایز  قراردادی است که به موجب آن یک نوع همکاری شکل میگیرد که در آن صاحب برند حق بهره مندی از لایسنس، برند و گرید خود را به شرکت فرانچایز گیرنده میدهد و در ازای آن در اختیاراتی نظیر سازماندهی، آموزش، تامین مواد، بازاریابی و مدیریت شریک می شود تا بتواند برای حفظ اعتبار برند خود و گسترش آن اقدامات لازم را انجام دهد.

شما در قراردادی رسمی تحت همین عنوان قرارداد اعطای نمایندگی یا قرارداد فرانچایز به شرکت ها یا اشخاص حقیقی امتیازهایی داده و در ازای آن شخص یا شرکت را به زیر بار تعهداتی خواهید برد؛ برای مثال شما امتیاز استفاده از برند و فروش محصولات را می دهید اما آن شخص موظف می شود فقط و فقط اجناس و کالاهای مورد نیاز خود را از شما تهیه کند.

مزایای قرارداد فرانچایز یا قرارداد اعطای نمایندگی

به طور کلی شما برای شروع یک کسب و کار موفق علاوه بر ارائه یک محصول خوب احتیاج به تبلیغات و بازاریابی قوی دارید. این موضوع نیازمند صرف هزینه، زمان و انرژی زیادی است و بدون داشتن این موارد نیز احتمال شکست کسب و کار نوپای شما زیاد است.

تنظیم قرارداد فرانچایز یا قرارداد اعطای نمایندگی با یک شرکت موفق می تواند به عنوان راه حل ما برای شروع کار باشد.

بنابراین اگر ایده‌ای خلاقانه برای برپا کردن یک کار جدید و صبر زیاد برای به انتظار نشستن موفقیت ندارید و از شکست اقتصادی و از دست رفتن سرمایه خود نیز می‌ترسید بهتر است استفاده از فرانچایز را به‌عنوان یک پیشنهاد منطقی در صدر تصمیمات خود قرار دهید.

اولین مزیتی که انعقاد قرارداد اعطای نمایندگی برای شما ایجاد میکند این است که مشتریانی که از طریق شما اقدام به خرید محصولات و یا خدمات می‌کنند، معمولا به این رفتار خرید خود ادامه می‌دهند. مشتریان ریسک عوض کردن استفاده از سرویس یک فرنچایز دهنده‌ی آشنا را در مقابل استفاده کردن از سرویس یک کسب و کار کمتر شناخته شده قبول نمی‌کنند. در نتیجه شما میتوانید به یک درآمد پایدار برسید.

فرنچایزها سطح یکسانی از کیفیت را برای مشتریان فراهم کرده و معمولا مشتریان را با نوسانات کیفیتی سورپرایز نمی‌کنند، آن‌ها همیشه محصولات یا خدمات خود را با یک قیمت، در یک مدل تجاری به مشتریان ارائه داده و امکاناتی نظیر استفاده از مزایای سابقه خرید را در تمام شعب برای مشتریان فراهم می‌آورند.

در شروع یک کسب و کار جدید شما با آزمون خطا جلو خواهید رفت اما با گرفتن حق امتیاز یک برند و استفاده از فرانچایز، شما شکست خود را به صفر نزدیک می کنید چرا که برند هایی که فرانچایز می دهند شناخته شده هستند و نیازی نیست که شما خود را به آب و آتش بزنید تا مشتری ها را به سمت خود بکشانید.

 

بنابراین اشاره ای میکنیم به بر انواع مفاد قرارداد فرانچایز یا قرارداد اعطای نمایندگی تا با برخی از ماده ها بیشتر آشنا شویم.

  1.     شرایط نمایندگی : این بند پیش از بند تعهدات شما و فرد حقیقی یا حقوقی باید مطرح شود و بدین معنی میباشد که پیش نیاز شما برای مذاکره و اثبات توانایی شخص دارید.
  2.     تعهدات: بخش تعهدات شامل دو بخش می باشد؛ تعهدات طرف اول یا تسهیلات نمایندگی فروش
تعهدات طرف دوم یا شخصی که قصد نمایندگی دارد

به طور معمول در این بخش برای شما سوالی به وجود میاد؛ چه تسهیلاتی به عنوان نماینده اصلی باید اعطا کنیم تا ضرر نکنیم یا شخص نماینده گیرنده از برند و اعتبار ما سوء استفاده نکند؛ یا برعکس چه کسی امتیاز یا تسهیلاتی میتوان از شخص طرف اول به نماینده دریافت کنیم؟

دانستن این دسته موارد میتواند به استحکام قرارداد شما کمک کند تا چه به عنوان طرف اول یا طرف دوم ضرر کمتری در این قرار داد داشته باشید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:90)

دو × سه =