سنوات-عیدی-پاداش

عیدی

معمولاهر ساله با نزدیک شدن به پایان سال ، اکثر کارمندان و کارگران  بی‌صبرانه  منتظر اعلام میزان و نحوه محاسبه عیدی در سال جدید می باشند. امسال نیز اکثر افراد پیگیر اخبارعیدی سال ۱۴۰۰ کارگران و کارمندان می باشد. طبق قانون کار، کارفرمایان، پیمانکاران و صاحبان موسسات موظف هستند، در پایان هر سال مبلغ مشخص معادل شصت روز آخرین مزد به عنوان عیدی به کارگران و کارمندان خود پرداخت نمایند. همچنین قانون کار، برای پرداخت عیدی «سقف پرداختی» در نظر گرفته است به این ترتیب که عیدی پایان سال کارکنان تحت پوشش قانون کار، دو برابر حقوق پایه هر فرد است به شرطی که از ۳ برابر حقوق پایه مصوب بیشترنباشد.

سنوات

علاوه بر پرداخت عیدی، کارفرما نیزموظف است به کارمندان و کارگران خود  که طی یک سال از اشتغال آنها در همان کارگاه، شرکت یا اداره می‌گذرد، مبلغی معادل یک پایه حقوق به عنوان حق سنوات یا همان مزایای پایان خدمت بپردازد.

برخی کارفرمایان این مزایا را در پایان هر سال همراه با عیدی پرداخت می‌کنند اما برخی کارفرمایان حق سنوات را در پایان دوران اتمام کار یا قطع همکاری کارکنان خود تسویه می‌کنند.که این روش واقعا به ضرر کارکنان است.

سنوات پایان خدمت یا اصطلاحاً حق سنوات یکی از مزایای اجباری قانون کاراست که کارفرما در هر حالت موظف به پرداخت آن به کارمندان کارگران خود است. حق سنوات یا پاداش پایان خدمت مبلغی است که کارگر هنگام فراغت از کار از قبیل بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و استعفا و… دریافت می‌کند و میزان آن معادل یک ماه آخرین مزد ثابت دریافتی کارگر است.

پاداش

معمولا اکثر موارد کاکنان مزد بگیر، میزان و دریافت عید ی و پاداش پایان سال را یکی می دانند وشاید فکر کنند که عیدی همان پاداش است درحالی که  مبلغ درنظر گرفته برای عیدی با پاداش کاملا متفاوت است. عیدی براساس ماده و تبصره قانون کار به همه­ی کارمندان وکارگران یک کارگاه یا شرکت تعلق میگیرد، فرقی نمی کند که کارکنان (دائمی یا موقتی،تمام وقت و یا پاره وقت ) باشند. اما پاداش سالانه می تواند براساس خواسته ی کارفرما به همه کارکنان پرداخت نشود،یعنی کارفرما تعیین میکند که آیا به همه کارکنان خود درآخرسال پاداش پرداخت کند یا نه.در این مورد قانون کار دیگر حق دخالت ندارد.

مثلا ممکن است یک کارمند درطول روزهای کاری اش خیلی برای پیشرفت و سود دهی شرکت تلاش کرده و کارفرما درنظر میگیرد که حتما به او برای قدردانی پاداش بدهد،و برای  بقیه کارکنان پاداشی درنظرنگیرد.

بعضی کارفرماها برای کارکنان ثابت خود که یک یا چند سال دارد درآن اداره خدمت میکند پاداش درنظرمیگیرد و برای کارمندان و یا کارگرانی که مثلا تازه شروع به کارکرده اند پاداشی پرداخت نمی کنند.

اما تعداد کثیری از کارفرماها هستند که به قول معروف دست و دلبازند و در پایان هر سال برای همه ی کارکنان اعم از دائمی و موقت و تمام وقت و پاره وقت، البته براساس زحمت و تلاش هر کدام  مبلغی را به عنوان پاداش به آنها پرداخت می کنند و باعث خوشحالی و تشویق کارکنان خود می شوند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:90)

دو + چهار =