حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه می تواند کاری باشد که اکثرا زوجین هنگام طلاق برای کسب آرامش انجام دهند تا کمی احساس بهتری داشته باشند. باید توجه شود که انواع مختلفی از این کار وجود دارد که هر کدام دارای شرایط و ضوابط خاص خود می باشند. در ادامه به حالت های مختلف حذف نام همسر از شناسنامه می پردازیم.

حذف نام همسر از شناسنامه

ممکن است بعضی ها بنابه دلایلی مانند طلاق و غیره اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه کنند. برای مردان نسبت به زنان ماجرا کمی راحت تر می باشد. حذف نام همسر از شناسنامه برای زنان فقط در صورتی امکان پذیر است که در زمان عقد، جدایی انجام شده باشد و دوشیزه بودن طبق سند و حکم قضایی اثبات شود.

از سال ۹۳ طبق قوانینی که وجود داشت، اگر قبل از رابطه جنسی طلاق صورت می گرفت، زن می توانست با مراجعه دادگاه و ارائه گواهی پزشکی اقدام به گرفتن شناسنامه المثنی کند و در این صورت امکان حذف نام همسر از شناسنامه بوجود می آمد. اما اگر طلاق بعد از رابطه جنسی صورت می گرفت، این امکان دیگر وجود نداشت و دادگاه از حذف نام همسر خودداری می کرد.

نحوه حذف نام همسر از شناسنامه بعد از رابطه جنسی

در حالت عادی دادگاه و اداره ثبت احوال از دادن شناسنامه المثنی بعد از رابطه جنسی خودداری می کند اما اگر زن بخواهد نام همسر را از شناسنامه خود حذف کند، باید شخصی را به عنوان خواستگار به دادگاه معرفی کند که این شخص تمایل به عقد دارد. در این صورت اداره ثبت احوال برای دادن شناسنامه بدون نام همسر اقدام می کند.

حذف نام زن از شناسنامه مرد

در صورتی که از زن اول طلاق گرفته شده باشد و اطلاعات عقد و ازدواج با زن دوم به ثبت رسیده باشد، مرد می تواند برای حذف نام زن اول از شناسنامه اقدام کند. این کار برای مرد علاوه بر کم شدن بار روانی، می تواند باعث راحت تر ارائه دادن شناسنامه هم بشود.

حذف نام همسر پس از فوت

ممکن است در بعضی موارد یکی از زوج ها فوت کند. برخی از زنان ممکن است دوست نداشته باشند که دیگر نام همسر در شناسنامه شان وجود داشته باشد. در این صورت فقط کافی است با داشتن اسناد و مدارک مورد نیاز به ادارات ثبت احوال مراجعه نمود.

حذف نام همسر از شناسنامه در صورت داشتن فرزند

بعضی ها ممکن است فکر کنند داشتن فرزند مانعی برای پاک کردن اسم همسر می باشد، اما اینطور نیست. البته به این نکته باید توجه شود که اطلاعات پدر و مادر در شناسنامه فرزند باقی می ماند همچنین اطلاعات فرزند در شناسنامه پدر و مادر نیز وجود دارد.

مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه

براساس ماده ۳۳ قانون ثبت احوال، برای این کار فرد متقاضی می بایست اصل و کپی طلاق نامه به همراه دادنامه طلاقی که در آن عدم دخول ثبت شده باشد را به اداره ثبت احوال و یا دفترهای پیشخوان دولت تحویل بدهد. در ادامه برای درخواست صدور شناسنامه جدید می تواند اقدام کند. در اینجا باید توجه داشت که امکان دادن شناسنامه بدون ذکر شدن ازدواج های پیشین نیز وجود دارد.

حذف نام مرد از شناسنامه زن

با توجه به نکات گفته شده تا اینجا، حذف نام همسر از شناسنامه تنها در صورتی می تواند انجام پذیرد که در دوران عقد جدایی صورت گرفته باشد و یا دوشیزه بودن زوجه براساس سند و مدارک مربوطه به اثبات برسد. باید در نظر داشت بانوانی که ازدواج اول ها نمی باشد و همچنین اشخاصی که ازدواج اول آن ها می باشد؛ اما باکره نمی باشند، مشمول این قانون نمی شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:90)

نه + 4 =