قرارداد بازاریابی

خوشبختانه دنیای امروز، دنیای رقابت و پیشرفت است و به دلیل رشد روز افزون تجارت در حوزه کسب و کار و افزایش رقابت، بیشتر شرکت های خصوصی و دولتی برای این ‌که در عرصه‌ی رقابت از رقبای خود سبقت بگیرند و همچنین برای جلب رضایت مشتری بیشتر، از ابزارها و ایده های و روش های مختلفی استفاده می‌کنند.

یکی از این ابزارها بازاریابی است. صاحبان کسب و کار از طریق بازاریابی، کارایی و کیفیت کالا و دیزاین جذاب، خدمات خود را به مشتریان معرفی کرده و از طریق جذب آن‌ها و تشویق آنها برای خرید کالاهایشان، باعث افزایش میزان فروش سوددهی خود می‌شوند. برای این منظور اولین گام انتخاب یک یا تعداد بازاریاب مناسب و سخنور و بستن قرارداد با او است. در دنیای امروز که با مشاغل استارت‌آپی یا به عبارت بهتر کارآفرینان روبه‌رو هستیم استفاده از خدمات بازاریابی بیشتر خودنمایی می‌کند و حتی می‌توان گفت استفاده از خدمات بازاریابان امری اجتناب‌ناپذیر است.

قرارداد بازاریابی چیست؟

به قردادی که بین صاحبان کسب و کار (اعطا کنندگان بازاریابی) و بازاریابان منعقد می‌شود، قرارداد بازاریابی گفته می‌شود که آن را با نام‌های قرارداد پورسانتی، قرارداد ویزیتوری نیز می‌شناسند. بازاریابی مجموعه از فعالیت‌هایی است که منجر به جلب مشتری می‌شود و سوددهی آن واحد را به دنبال داشته باشد. قرارداد بازاریابی هم قراردادی است که چارچوب و ساز و کارهای لازم برای انجام وظیفه بازاریاب از سوی کارفرما تعیین می‌کند و بازاریاب باید در چارچوب اهداف تعیین شده یعنی جذب مشتری و کسب سود کارهای تعریف شده را انجام دهد.

مطلب پیشنهادی: نحوه تنظیم قرارداد

محتوای قرارداد بازاریابی

هر قراردادی از مواد مختلفی تشکیل شده است که مجموع این مواد سبب ایجاد تعهداتی برای طرفین می‌شود. در مقابل این تعهدات طرفین می‌توانند از مزایای مختلف نیز بهره ببرند. مهم‌ترین مواد قراردادی که در قرارداد بازاریابی تنظیم می‌شود عبارت است از :

  • طرفین در قرارداد

هر قرارداد از دو طرف تشکیل شده است که اعم از شخص حقیقی یا حقوقی است. در این قرارداد به یک طرف بازاریاب و به طرف دیگر کارفرما گفته می‌شود.

  • مدت در قرارداد

هر قراردادی برای مدت مشخصی منعقد می‌شود که باید به صورت دقیق برای مشخص شدن تعهدات طرفین تعیین گردد.

  • حق الزحمه بازاریاب

بازاریاب در قبال انجام وظایف و تعهدات خود مستلزم دریافت مبلغی به عنوان حق الزحمه است که می‌تواند به صورت درصدی از فروش تعیین شود یا مبلغ مقطوعی برای او مشخص شود. توجه داشته باشید که بازه پرداختی به بازاریاب می تواند ماهانه، فصلی یا درصد مشخصی از بازاریابی باشد.

  • تعهدات و وظایف کارفرما و بازاریاب

هر قراردادی به منظور انجام تعهداتی منعقد می‌شود. قرارداد بازاریابی نیز از این امر مستثنی نیست. به همین منظور در طی دو ماده قراردادی تعهدات بازاریاب و کارفرما در مقابل همدیگر باید تبیین شود.

  • فسخ در قرارداد بازاریابی

موارد فسخ قرارداد باید به صورت دقیق تبیین شود، چرا که فسخ قرارداد به معنای اتمام تعهدات قراردادی است و رابطه‌ی طرفین با فسخ قرارداد پایان می‌یابد.

 

قانون کار درباره قرارداد بازاریابی

خیلی از کارفرمایان اعم از حقیقی یا حقوقی ممکن است دچار این اشتباه شوند که قرارداد بازاریابی نوعی قرارداد کار است و بازاریاب کارمند او محسوب می‌شود اما این تصور کاملاً اشتباه است. آنچه واقعیت دارد این است که بازاریاب کارمند شرکت یا به عبارت بهتر کارفرما نیست و در نتیجه مشمول قوانین استخدامی از جمله قانون کار نیست.

از آن‌جایی که افراد بازاریاب به عنوان یک نیروی مستقل او کاملا جدا از سایر کارکنان شرکت و مؤسسات محسوب می‌شود و به عنوان یک کارمند در کنار سایر کارمندان قرار نمی‌گیرند، در نتیجه قراردادی هم که تحت عنوان قرارداد بازاریابی با آن‌ها بسته می‌شود، مشمول قانون کار نمی‌شود و افراد بازاریاب نیز تحت حمایت قواعد استخدامی قانون کار قرار نمی‌گیرند.

ویژگی های یک قرارداد بازاریابی

قرارداد بازاریابی (marketing contract) نیز مثل تمامی قراردادهای معتبر باید دارای ارکان عمومی قرارداد، مانند: درج مشخصات طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مدت قرارداد، مبلغ قرارداد، حقوق و تعهدات طرفین قرارداد و در صورت توافق بین طرفین، درج مبلغ مورد تخلف از تعهدات به صورت کامل و واضح ذکر و نوشته شود. 

  • توجه به انحصاری یا غیرانحصاری بودن قرارداد

نمونه قرارداد بازاریابی می‌تواند به دو صورت انحصاری یا غیر انحصاری منعقد شود. در حقیقت کارفرما می‌تواند بازاریابی و تمام امور مرتبط با آن را تنها به یک شخص بسپارد که در این صورت به آن قرارداد بازاریابی انحصاری گفته می‌شود یا اینکه به افراد مختلف و با شرایط مختلف بازاریابی را منتقل نماید که در این صورت غیر انحصاری است.

  • تعیین تعهدات بازاریاب

مهم‌ترین وظیفه قرارداد بازاریابی تعریف تعهدات و به بیان بهتر ایجاد پنلی برای بازاریاب برای انجام امور لازمه است. به همین منظور در هنگام تنظیم قرارداد بازاریابی تمامی تعهدات باید به‌صورت کامل و دقیق تبیین شود تا از بروز اختلاف در حین اجرای وظایف پیش‌گیری شود.

نکات مهم در تنظیم قرارداد بازاریابی

اگر شما فردی هستید که نیازمند استفاده از نمونه قرارداد بازاریابی هستید کافی است که با مجموعه آذرداد تماس گرفته تا ضمن برخورداری از مشاوره قرارداد خود را دریافت نمایید. آذرداد برای ارائه خدمت به شما بزرگواران از دو راهکار استفاده کرده است:

استفاده از پکیج قراردادی: در این پکیج شما سه فایل با عناوین نمونه قرارداد بازاریابی، دستورالعمل تکمیل قرارداد و کاربرد قرارداد دریافت می‌کنید که با مطالعه دو فایل در اختیار می‌توانید خود به تنظیم قرارداد مدنظر خود بپردازید.

تنظیم قرارداد توسط کارشناسان: شما می‌توانید برای سهولت کار خود و اطمینان از صحت اطلاعات درج شده در قرارداد با دادن اطلاعات لازم به مشاورین قراردادی آذرداد تنظیم قرارداد خود را به متخصصین این حوزه بسپارید.

حیطه‌های شغلی موجود در مشاغل بازاریابی

  • مدیر بازاریابی

اصولا حیطه مشاغل بازاریابی ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با موضوع روابط عمومی داشته و اگر فردی دارای روابط اجتماعی بالایی است و از حضور در حیطه‌های شغلی که به طور منظم نیاز به مراودات و ارتباطات کلامی و اجتماعی با مردم دارد، احساس خوشایندی دارد یکی از بهترین فرصت های شغلی برای وی کارشناس یا مدیر بازاریابی است.

به واقع مدیر بازاریابی سعی در یافتن مناسب‌ترین روش جهت معرفی و ترویج کالا، محصول و خدماتِ نهاد یا سازمانی است که برای وی کار می‌کند. گاهی نیز مدیر بازایابی تمام این برنامه‌ریزی‌ها و اعمال را برای شرکت خود انجام می‌دهد. حال بدین منظور یک مدیر بازاریابی می‌بایست توانایی ها و مهارت هایی در جهت انجام هرچه بهتر این وظایف داشته باشد.

یکی از محوری ترین و اساسی ‌ترینِ این مهارت‌ها، توانایی هایی در حیطه مدیریت به منظور راهبری و دمیدن روح تازه در تیم یا تیم تحت هدایت خود است. از دیگر ویژگی ها می‌توان به ذهنی خلاق و خوش‌فکری و نیز توان ذهنی بالا به منظور مدیریت افکار و اعمال در شرایط های بحرانی.

البته همانند حیطه‌های شغلی دیگر به منظور رسیدن به جایگاه مدیریت بازاریابی، فرد می بایست تجربیاتی در همه زمینه های بازاریابی از بازاریاب و کارشناس بازاریابی و برخی حیطه‌های دیگر را در کارنامه خود داشته باشد. مدیر بازاریابی به منظور رسیدن به سمت اهداف از پیش تعیین شده دسته ای از اقدامات را انجام می‌دهد که از آن قبیل می‌شود مواردی را تیتروار ذکر نمود:

  • مطالعه در مورد رخدادها و شرایط بازار، افکارسنجی و ذائقه سنجی از علایق و سلایق مشتریان، بررسی مرتب در جهت رصد استراتژی و اقدامات رقبا در بازار، تدوین تاکتیک‌ها و استراتژی‌های نوین و مدون در جهت نحوه تبلیغ و ترویج محصولات، کالا یا خدمات خاصی که شرکت وی یا کارفرما تولید می‌نماید.
  • تهیه و تنظیم همه وسائل نوین تبلیغاتی اعم از کلیپ، عکس، مقاله، بروشور، آگهی و غیره در زمان مناسب و نیز با نحوه عملکرد مناسب و نوین.
  • نظارت بر نحوه نگهداری اطلاعات و مشتریان و حصول اطمینان از حفظ حریم شخصی مشتریان.
  • برگزاری جلساتی مرتب در زمینه یافتن اسپانسرهای مناسب و مطرح جهت تامین بار مالی و انبوهی دیگر از اقدامات که تفاوت های یک مدیر بازاریابی در سطوح بالا را با یک مدیر بازاریابی میان رده رقم می‌زند.
  • کارشناس تحقیقات بازار برای بازاریابی

در واقع یک کارشناس تحقیقات بازار به بررسی و تحلیل وضعیت بازارهای مختلف اعم از محلی، منطقه‌ای، و گاها جهانی پرداخته و شرایط و نحوه واگذاری یا فروش یک کالا، محصول و یا خدمات را بررسی می‌نماید. به بیان دیگر کارشناسان تحقیقات بازار به سازمان ها یا نهادها در جهت مشخص نمودن نوع محصولات مورد اقبال جامعه، جامعه‌ی هدف و تعیین بازه‌ی قیمت یاری رسانده و نظرات کارشناسی را پس از تحقیقات و تحلیل‌ها به مدیران بالا دستی ارائه می‌نمایند.

کارشناسان تحقیقات بازار در مورد مقولاتی چون آمارهایی در زمینه جمعیت، علایق و سلایق، ترجیح و نیازها و نیز عادت ها و رفتارهای مشترک در خرید مشتریان داده‌هایی گردآوری و تحلیل می نمایند. از راه های کسب این اطلاعات می‌توان به پر کردن پرسشنامه، انجام مصاحبه، نمونه گیری تصادفی، نظرسنجی و غیره اشاره نمود.

در واقع این کارشناس‌ها جایگاه شرکت یا سازمان در بازار فروش را با تحقیقات و تحلیل عملکرد رقیبان و بررسی قیمت ، میزان فروش و طرق مختلف بازاریابی مورد استفاده آن‌ها، مشخص می‌نمایند. با اتکا بر این داده ها می‌توان بازارهای بکر و نحوه قیمت گذاری را مشخص نماید.

  •  تعهدات یک بازاریاب

  1. بازاریاب طبق قرارداد بازاریابی حق دریافت هیچگونه وجهی را تحت هیچ عنوانی از مشتریان و نیز نمایندگان کارفرما ندارد و در صورتیکه چنین اقدامی انجام دهد ، کارفرما می تواند علاوه بر اقدامات قانونی،قضایی،بدون طرح دعوی از محل حقوق و مزایای مشارالیه، خسارات وارد به خود را جبران نماید.
  2. بازاریاب بر اساس قرارداد بازاریابی ملزم است که در نهایت صداقت و امانتداری نسبت به کارفرما و مشتریان، وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهد و همیشه مصلحت کارفرما را رعایت نماید.
  3. بازاریاب متعهد گردیده که رعایت ادب و احترام را نسبت به مشتریان کارفرما بنماید و در صورتیکه هرگونه رفتار نامناسبی از وی مشاهده گردید کارفرما می تواند قرارداد را قبل از اتمام موعد اعتبار آن به صورت یک جانبه فسخ نماید.
  4. کارفرما نیز براساس قرارداد بازاریابی متعهد است، زمینه ای را فراهم نماید که بازاریاب بتواند به نحو احسن اقدام به جذب مشتری و فروش بنماید و در موعد معین حقوق و مزایا و پورسانت وی را پرداخت نماید.
  5. کارفرما ضمن قرارداد بازاریابی متعهد گردیده بازاریاب را تحت پوشش بیمه در آورد و با پرداخت حق بیمه هر ماهه در لیست بیمه نام بازاریاب مذکور را ذکر نماید.
  6.  با اتمام مدت مذکور، قرارداد بازاریابی نیاز به تمدید دارد و سکوت طرفین به معنای رضایت بر ادامه قرارداد محسوب نمی گردد و به بازاریاب حقوق یا پورسانتی تعلق نمی گردد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:90)

چهار × 5 =