اسناد اجاره نامه

اسناد اجاره نامه به دو صورت رسمی و عادی تنظیم می شود. برخی از مردم از نکات قانونی این دو سند مطلع نیستند و چه بسیار مالکان و مستاجرانی که به خاطر عدم آگاهی، درگیر یک سری مشکلاتی می شوند و زمان و هزینه خود را از دست می دهند. در این مقاله همراه ما باشید تا با تفاوت این دو سند اجاره نامه بیشتر آشنا شوید.

اسناد اجاره نامه چیست؟

بر اساس ماده ۴۶۶ قانون مدنی، اجاره نامه سندی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود. اجاره‌دهنده را مؤجر، اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره می‌نامند.

اعتبار قرارداد اجاره به ذکر مدت اجاره بستگی دارد و در صورتی که مدت اجاره در قرارداد ذکر نشود، دارای اعتبار نیست. قرارداد اجاره می‌تواند به دو صورت رسمی و غیر رسمی تنظیم شود.

اسناد اجاره نامه عادی چیست؟

اسناد اجاره نامه عادی اسنادی هستند که در مشاور املاک یا روی کاغذ عادی بین دو طرف تنظیم می شوند و به امضا می رسند. بله درست متوجه شدید! از نظر اعتبار قانونی، سندی که در مشاور املاک نوشته می شوند حتی با وجود داشتن هولوگرام و مواردی از این دست و شکل و شمایل زیبا، از نظر اعتبار قانونی فرقی با سندی که خود افراد روی کاغذ عادی تنظیم می کنند و در حضور دو شاهد، امضا می کنند، ندارد.

در واقع وظیفه مشاور املاک طبق قانون، واسطه گری بین مالک و مستاجر است یعنی پیدا کردن مالک و مستاجر یا خریدار و فروشنده و ایجاد ارتباط بین این طرف است و در ازای انجام آن، دستمزدی را تحت عنوان کمیسیون دریافت می کند.

 

اسناد اجاره نامه رسمی چیست؟

اسناد اجاره نامه رسمی اسنادی هستند که در دفاتر ثبت اسناد رسمی کشور ثبت شده اند. متاسفانه اغلب مردم شناختی از این وظیفه دفتر اسناد رسمی ندارند.

اعتبار قانونی این سند به حدی بالا است که در صورت بروز هرگونه مشکل، مالک یا مستاجر  می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن و براحتی، حق خود را بستانند.

اسناد اجاره نامه عادی یا محضری، کدام بهتر است؟

در ادامه، ابتدا مزایای سند رسمی را بیان می کنیم تا بتوانید راحت تر برای انتخاب نوع سند، تصمیم گیری کنید. تنظیم سند رسمی، مزایای قانونی، حقوقی و اقتصادی زیادی دارد.

مهمترین مزیت این سند، امکان انکار یا تردید توسط هیچ کدام از طرفین وجود ندارد. زمان ثبت سند، کاملا قابل استناد است و معتبر می باشد. تمام مفاد آن لازم الاجرا است و کسی نمی تواند از یزر بار مسئولیت تعهدات خود، شانه خالی مند. این سند معتبر، شامل مرور زمان نمی شود.

چرا مردم از اسناد اجاره نامه رسمی کمتر استفاده می کنند؟

دلایل عدم مراجعه افراد به دفاتر اسناد رسمی می تواند تابع عوامل مختلفی باشد. برخی افراد تصور می کنند که هزینه محضر بسیار بالا است که این یک باور اشتباه است.

 

دلیل دیگر، ریشه در ذهنیت مردم از چند دهه قبل دارد که راه دور زدن قانون برای نپرداختن مالیات توسط مالک برای اجاره بهای بالای ۱۰۰ هزار تومان در آن زمان بود که باعث رواج تنظیم سند اجاره نامه به صورت عادی شد. دلیل دیگر، عدم آگاهی حقوقی افراد از تفاوت بین ضمانت اجرایی سند رسمی و سند عادی است.

جمع بندی

با توجه به موارد ذکر شده در ارتباط با اسناد اجاره، در هنگام تنظیم قرارداد اجاره، بهترین کار استفاده کردن از وکیل متخصص در این زمینه می باشد. موسسه حقوقی آذرداد ، با در دست داشتن ماهرترین تیم وکلا، می تواند خدمات ارزنده ای را در انواع مسائل حقوقی، کیفری، ملکی، خانواده و غیره، ارائه دهد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:90)

15 + 3 =