تغییر سن در شناسنامه

بر طبق قانون پس از تولد هر فرد، برای اخذ شناسنامه باید این موضوع به اداره ثبت احوال اعلام شود تا ضمن درج تولد فرد، شناسنامه برای شخص صادر شود. یکی از موضوعاتی که خیلی متقاضی دارد، تغییر سن در شناسنامه می باشد. البته این موضوع نیازمند شرایط خاصی می باشد و به همین راحتی که فرد اقدام به اصلاح شناسنامه خود کند سپس دستور تغییر سن صادر شود نیست. به طور کلی می توان گفت در شرایط بسیار خاص و پس از طی مراحل زیاد، دستور تغییر سن در شناسنامه صادر می شود.

در این حالت شناسنامه متعلق به خود فرد می باشد و فرد ادعا می کند سنی که در شناسنامه درج شده به دلیل اشتباه مامور ثبت احوال، با سن واقعی شخص متفاوت است و درخواست تغییر سن می کند. همچنین برای اینکه دچار مشکلات احتمالی نشوید، بهتر است از یک وکیل ثبت احوال کمک بگیرید.

البته لازم به ذکر است که فرد فقط در صورت ارائه مدارک کافی و قابل قبول، می تواند اقدام به تغییر سن در شناسنامه کند. این موضوع را نیز فراموش نکنید که هر فقط یکبار در طول عمر خود می تواند اقدام به تغییر سن در شناسنامه کند.

شرایط تغییر سن در شناسنامه

شماره ۱- اختلاف سن فرد با سن درج شده در شناسنامه، کمتر از ۵ سال باشد:

در این حالت فرد با مراجعه به دادگستری، مشکل خود را مطرح می کند. رسیدگی به این موضوع بر عهده دادگاه حقوقی محل سکونت متقاضی می باشد.نکته مهم این است که قانون اجازه اقامه دعوی در محل سکونت فرد را داده است نه محل صدور شناسنامه. 

شماره ۲- اختلاف سن فرد با سن درج شده در شناسنامه، بیش از ۵ سال باشد:

در این حالت فرد با مراجعه به فرمانداری شهرستان محل صدور شناسنامه، درخواست خود را بیان می کند تا پرونده اش در کمیسیون تشخیص سن بررسی شود. این کمیسیون از رییس شورای اسلامی شهر، فرماندار، رئیس اداره ثبت احوال محل، پزشک منتخب و مدیر عامل سازمان بهداری استان تشکیل می شود.

فرد به این کمیسیون درخواست خود را ابلاغ می کند و پس از بررسی کامل، اگر دلایل و مدارک فرد کامل و قابل قبول باشد، همچنین پزشکان متخصص کمیسیون اختلاف سنی فرد را تایید کنند، اجازه تغییر سن در شناسنامه برای فرد ابلاغ می شود. 

مراحل قانونی تغییر سن در شناسنامه

شماره ۱- متقاضی برای اصلاح تاریخ تولد باید به دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود مراجعه و مدارک لازم را تسلیم و رسید آن را دریافت کند.

شماره ۲- تاریخ تشکیل جلسه رسیدگی توسط دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن محل صدور شناسنامه به خواهان ( متفاضی ) ابلاغ خواهد شد.

شماره ۳- درخواست کننده (خواهان) مکلف است در وقت تعیین شده با در دست داشتن شناسنامه عکسدار در کمیسیون تشخیص سن حاضر شود.

شماره ۴- در صورت عدم حضور خواهان، چنانچه پرونده آماده برای اظهار نظر باشد، کمیسیون تصمیم لازم را خواهد گرفت و در غیر اینصورت درخواست او رد میشود. اما خواهان میتواند درخواست خود را مجدد به کمیسیون ارائه دهد.

شماره ۵- کمیسیون میتواند در صورت لزوم صاحب سند را جهت معاینه و تعیین سن به پزشکی قانونی معرفی کند.

شماره ۶- تصمیم کمیسیون تشخیص سن قابل اعتراض نخواهد بود.

شماره ۷- تصمیم کمیسیون تشخیص سن به متقاضی (خواهان) ابلاغ میشود.

شماره ۸- در صورت عدم موافقت کمیسیون با تغییر تاریخ تولد صاحب سند، درخواست مجدد پذیرفته نخواهد شد.

شماره ۹- اجرای تصمیم کمیسیون تشخیص سن در اسناد سجلی و شناسنامه، مستلزم درخواست کتبی از طرف متقاضی است.

نمونه دادخواست کم کردن سن در شناسنامه 

خواهان………

خوانده: اداره ثبت احوال …………………….. {ذکر اداره محل صدور شناسنامه }

خواسته: ابطال شناسنامه با شماره سریال ………………….. و صدور شناسنامه جدید

دلایل:

۱- تصویر مصدق شناسنامه

۲- تصویر مصدق شهادت شهود

۳- عنداللزوم جلب نظر پزشکی قانونی

مقام محترم ریاست دادگاه

با سلام و احترام به استحضار می رساند اینجانب به شهادت شهود و گفته تمامی اطرافیان و فامیل در (فصل) سال ……………………. به دنیا آمده ام لکن والدینم بر اثر بی توجهی به عواقب قانونی موضوع، به جای اخذ شناسنامه برای اینجانب، از شناسنامه برادر(خواهر) متوفی ام که در دوران طفولیت از دنیا رفته بود برای بنده استفاده نمودند که این موضوع همواره موجب آزار روحی و روانی بنده بوده است.

بنابراین با توجه به اینکه سن واقعی اینجانب با سن مندرج در شناسنامه تفاوت دارد تقاضای صدور حکم به ابطال شناسنامه با سریال فوق و صدور شناسنامه جدید با تاریخ تولد واقعی را از محضر مقدس دادگاه استدعا دارم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:90)

2 × 3 =