قوانین آپارتمان ها

ابتدا اگر بخواهیم آپارتمان را تعریف کنیم می توانیم بگوییم آپارتمان یک واحد مستقل در یک ساختمان چند طبقه است و کاربری آن می تواند مسکونی یا تجاری باشد. سکونت در آپارتمان ها نزدیک به سه دهه است به دلیل ازدیاد جمعیت، کمبود زمین برای احداث خانه های تک واحدی، امنیت بیشتر و توان مالی مردم در کشور ما متداول شده است.

قوانین آپارتمان ها مجموعه ای از آیین نامه ها و مناسباتی است که بخشی از آن توسط دستگاه های دولتی و بخشی از آن توسط اهالی ساختمان وضع شده است. هدف از وضع این قوانین برقراری نظم و امنیت، تامین نیاز کلیه ساکنان ساختمان است. همه افراد صرف نظر از اینکه مالک هستند یا مستاجر ملزم به رعایت این قوانین هستند.

مالکیت در آپارتمان ها به دو صورت زیر است :

مالکیت خصوصی : بخشی از آپارتمان که فقط مالک اجازه استفاده از آن را دارد.

مالکیت عمومی : بخشی از ساختمان که اصطلاحاً به آن مشاع گفته می شود و همه اهالی اجازه استفاده از آن را دارند.

هر دو این مالکیت ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای همسایگان شود، برای رفع و جلوگیری از این معضلات قوانینی برای هر بخش وضع شده است . مثلا اگر یکی از ساکنین ساختمان در بخش خصوصی آپارتمان خود سر و صدای گوش خراش تولید کند و باعث آزار همسایگان شود، همسایگان می توانند با مراجعه به شورای حل اختلاف و تنظیم شکایت نامه این مشکل را پیگیری کنند. در ادامه قوانین آپارتمان ها برای بخش مشاعات می پردازیم.

قوانین آپارتمان ها برای مشاعات ساختمان

مشاعات ساختمان عبارت است از: زمین ساختمان، پشت بام، درب ورودی، راهرو، پنجره‌های راهرو، آسانسور، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، پله‌ها، موتورخانه، تاسیسات مشترک، انشعابات مشترک، حیاط، لابی و باغچه و هر آنچه در ساختمان به طور مشترک استفاده می شود. طبق قانون آپارتمان‌ها، اهالی ساختمان باید در حد معمول از مشاعات ساختمان استفاده کنند، به طوری که باعث آزار و ناراحتی همسایه ها نشوند. (مثلا هیچ  واحدی حق ندارد که وسایل خود را در حیاط، پارکینگ یا پشت بام قرار دهد.)

هیچ کس از ساکنین حق ندارد مشاعات ساختمان را تصرف کند و یا به فرد دیگری واگذار کند. (مثلا حق اجاره یا فروش پارکینگ وجود ندارد، مگر اینکه با دیگر اهالی توافق کند.) طبق قوانین آپارتمان ها نگهداری حیوانات در بخش های مشترک ساختمان ممنوع است.

گذاشتن کفش، دمپایی و جاکفشی پشت در آپارتمان و در محوطه راهروها و همچنین قرار دادن کیسه زباله و سطل آشغال پشت در آپارتمان، ریختن زباله و آشغال در حیاط و راهروها ممنوع است. هیچ کدام از اهالی ساختمان حق ندارد به طور اختصاصی از آب و برق و گاز مشاع ساختمان استفاده کند (برای مثال، شستن ماشین و یا برگزاری جشن در پارکینگ نیاز به اجازه و توافق با دیگر ساکنین دارد.)

ایجاد تغییرات در بالکن و یا هر تغییر دیگری در نمای ساختمان باید با توافق دیگر اهالی ساختمان انجام شود. در صورت خرابی و گرفتگی لوله و آب دادن سقف، هزینه تعمیرات بر عهده ساکنین واحدی است که دچار این خرابی شده است. در ساختمان هایی که نگهبان ندارد شب ها باید در ورودی قفل شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:90)

چهار × دو =