قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل

برای مشارکت بین دو شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی برای شروع یک پروژه ساخت اپلیکیشن موبایل، قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل تنظیم می شود.

نحوه نوشتن این نوع قرارداد همانند سایر قرارداد ها از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که شالوده و اساس توافقات و ادامه پروژه ساخت اپلیکیشن در گرو صحیح بودن بندهای این قرارداد می باشد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با نکات کاربردی نحوه نوشتن این قرارداد بیشتر آشنا شوید.

قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل چیست؟

به بیان ساده قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل، قراردادی است که فی ما بین کارفرما یعنی شخصی که سفارش ساخت اپلیکیشن را می دهد و شخص برنامه نویس منعقد می شود.

این قرارداد با هدف انجام پروژه ساخت اپلیکیشن موبایل امضا می شود و نوعی قرارداد پیمانکاری است. چرا که این نوع قرارداد همانند قراردادهای پیمانکاری، پروژه محور است.

اهمیت انعقاد قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل چیست؟

در طراحی اپلیکیشن چالش ها و موانع زیادی وجود دارد از جمله میزان تسلط برنامه نویس به ساخت و توسعه اپلیکیشن و نیز پیاده سازی توقعات و انتظارات کارفرما به صورت دقیق.

لذا یک برنامه نویس حرفه ای، برای برآورد کردن کلیه انتظارات مشتری، قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل را با تمام جزئیات ثبت و ضبط می کند.

 

با داشتن یک قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل مناسب و محکم، از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می شود و همچنین ضمانتی برای پرداخت حق الزحمه برنامه نویس و نیز حفظ اطلاعات اپلیکیشن و منابع کد از سمت برنامه نویس می شود.

برخی برنامه نویسان عجولانه به منظور دریافت پروژه، اقدام به شروع کار می کنند که اصلا توصیه نمی شود؛ چرا که تبعات آن اصلا خوشایند نخواهد بود.

برای این که یک تنظیم قرارداد صحیح داشته باشید، بایستی به نکاتی که در ادامه آمده است، توجه نمایید. همچنین می توانید به کمک اپلیکیشن آذرداد از نکات حقوقی این نوع قرارداد آگاه شوید و از دانسته ها و تجربیات مشاوران مجرب این اپلیکیشن محبوب بهره مند شوید.

موضوع قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل بایستی دقیقا مشخص شود.

مشخص بودن موضوع قرارداد از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که در غیر اینصورت بین کارفرما و طراح ممکن است در ادامه پروژه تعارضاتی ایجاد شود و گاها باعث توقف پروژه شود.

در ابتدا، لازم است که طراحی اولیه ای از اپلیکیشن ارائه شود که اصطلاحا کانسپت دیزاینینگ نامیده می شود.

برخی از کارفرماها مشکل پسند هستند بنابراین به تعریف دقیقی از طرح اولیه در قرارداد نیاز می باشد. و همچنین، تعداد دفعات مجاز برای این مرحله در ساخت اپلیکیشن موبایل بایستی مورد توافق طرفین قرار بگیرد.

وضعیت بیمه برنامه نویس در قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل مشخص شود.

از آنجایی که در قراردادهای پیمانکاری تک نفره، کارفرما الزامی به بیمه نمودن برنامه نویس ندارد. لذا در این خصوص لازم است که طرفین به توافق برسند.

مدت زمان ضمانت عملکرد برنامه تعیین شود.

از موارد اصلی در قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل، تعهد برنامه نویس برای عمل کردن اپلیکیشن طبق خواسته کارفرما طی مدت معلومی می باشد.با توجه به توسعه فناوری، امکان کار کردن اپلیکیشن ها به صورت نامحدود وجود ندارد و برای این منظور لازم است بندی تحت عنوان خدمات پشتیبانی با هزینه معلوم و تعهدات مربوطه در قرارداد آورده شود و البته یک بند کاملا اختیاری می باشد.

وضعیت حق مالکیت اپلیکیشن موبایل لازم است تعیین شود.

اصولا مالکیت محصول نهایی برای شخصی است که پول آن را پرداخت کرده است. زمانی که مشخص شود صاحب محصول نهایی کارفرما است، برنامه نویس حق نخواهد داشت از منابع کد، المان ها و طراحی ها در جای دیگری بهره ببرد.

انواع توافقنامه طراحی اپلیکیشن موبایل کدامند؟

قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل با توجه به عناصر زیادی که در این پروژه ها وجود دارد، می تواند انواع بسیار زیادی داشته باشد اما دو مورد در این نوع قرارداد وجود دارد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در ادامه به این دو مطلب اشاره شده است.

 

  1. توافقنامه واگذاری فناوری

پس از اتمام پروژه، موضوع بسیار اساسی وجود دارد تحت عنوان قانون کپی رایت برای برنامه نویس و تعیین حق مالکیت معنوی اپلیکیشن. که در بخش های قبلی نکات مهم پیرامون اهمیت این موضوع توضیح داده شد.

البته مالکیت فناوری زیربنایی که شامل کدهای پس زمینه در طراحی اپلیکیشن است، می تواند جداگانه مورد توافق برای واگذاری قرارگیرد؛ یعنی برنامه نویس مالکیت آن را داشته باشد و اجازه داشته باشد در پروژه های دیگر از آن استفاده کند.

  1. توافقنامه مجوز یا توافقنامه خدمات

این توافقنامه در جهت تعیین بخشی از منافع کارفرما می باشد. جزئیاتی که در این قرارداد ذکر می شوند شامل:

  • ناحیه جغرافیایی
  • مدت زمان
  • انحصاری بودن
  • سایر عناصر دامنه مجوز

توافقنامه مجوز برای صدور پروانه مجوز برای کارفرما کاربرد دارد.

حرف آخر

قرارداد مربوط به طراحی اپلیکیشن موبایل قراردادی است که نباید آن را دست‌کم گرفت و نیاز است برای جلوگیری از پیش آمدن مشکلات احتمالی قررادادی کامل و جامع را تنظیم کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:90)

20 − یک =