قرارداد طراحی لوگو

در دنیای امروز تجارت و کسب و کار، طراحی لوگو یکی از مراحل غیر قابل چشم‌پوشی در پروسه‌ی برندسازی و مارکتینگ هر نهاد انتفاعی و یا غیرانتفاعی‌ای است. با طراحی لوگوی مناسب، قادر خواهید بود تا با ساخت یک چکش بصری، قدم محکمی را در جهت برندسازی برای مجموعه‌ی خود بردارید.

در قانون کشور، به صراحت درباره‌ی مفاد و شرایط تنظیم قراردادها صحبت شده است. قرارداد طراحی لوگو نیز ذیل همین قوانین قرار گرفته و باید از انتظارات قانون‌گذار پیروی نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باب، در همین وب سایت جزئیات یک قرارداد طراحی لوگو به همراه یک نمونه از پیش نگارش یافته، در اختیار خوانندگان عزیز قرار گرفته است. در پایین همین صفحه قادر خواهید بود تا به این مطلب دسترسی پیدا کنید.

قرارداد طراحی لوگو از منظر طراح

در سال‌های اخیر، فضای کسب و کار استارت آپی در کشور ما گسترش زیادی یافته است. این امر در کنار پی بردن هر چه بیشتر ارباب کسب و کار به اهمیت مارکتینگ و برندسازی برای تجارت خود موجب شده تا فرصت‌های شغلی زیادی برای افراد مشغول در این حوزه پدید آید.

بیشتر بخوانید: ثبت برند

یکی از این زمینه‌های یاد شده، طراحی المان‌های هویت بصری، از جمله طراحی لوگو است. اگر شما یک گرافیست چیره‌دست هستید، می‌توانید با قبول پروژه‌های کارفرمایان و عقد قرارداد طراحی لوگو با ایشان، درآمد سرشاری را به خود اختصاص دهید.

طراحی لوگو با سایر فعالیت‌های گرافیستی بسیار متفاوت است. برای انجام این کار، نه تنها باید به نرم افزارهای تخصصی در این حوزه تسلط داشت، بلکه آشنایی با مفاهیم مارکتینگ، دیزاین و روانشناسی مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند حیاتی ارزیابی گردند. البته این سه، تنها پاره‌ای از تخصص‌های مورد نیاز برای طراحی یک لوگو و یا نشان تجاری هستند و این سیاهه می‌تواند تا حد زیادی گسترش پیدا کند.

به همین علت مطرح‌ترین طراحان لوگو در جهان، ترجیح می‌دهند برای پروژه‌های بزرگ خود، از کمک گسترده‌ی همکاران خود و مشاوران مختلف برای انجام این کار کمک بگیرند. صرف نظر از مسائل فنی و هنری، موضوعی که نباید در رابطه با قرارداد طراحی لوگو از نظر دور داشته باشید، اهمیت طی روال حقوقی بر اساس مفاد مندرج در قانون کشور در نگارش و ثبت قرارداد طراحی لوگو است.

ثبت قرارداد لوگو، مانند تمام قراردادهای دیگر دارای شرایط و قوانین مخصوص به خود است. در این گونه اسناد تجاری باید از دستورالعمل‌های خاصی پیروی کرد. با تنظیم این گونه اسناد، طرفین قرارداد ملزم به رعایت نکات ذکر شده در مفاد آن شده و هر گونه سرپیچی طرفین از وظایف مندرج خود، می‌تواند با پیگرد قضایی از سوی طرف مقابل همراه باشد.

بنابراین برای تنظیم این گونه قراردادها، حتما حداکثر حساسیت و دقت را در نظر داشته، و بهتر است درباره‌ی مفاد مورد توافق در متن آنان با یک وکیل متخصص در این حوزه، رایزنی نمایید. در یادداشت «جزئیات تنظیم قرارداد طراحی لوگو و یک نمونه ۱۱ ماده‌ای» می‌توانید نمونه یک قرارداد طراحی لوگو را در کنار تشریح بندهای آن مطالعه کنید. اما با این وجود نگارنده قصد دارد تا با ذکر اهم بندهای یک قرارداد طراحی لوگو، نکاتی را درباره‌ی آن یادآور گردد.

 

مشخص نمودن ارزش مالی و مهلت انجام پروژه در قرارداد طراحی لوگو

بدیهی است که در قبال هر گونه خدمات حرفه‌ای که به کارفرمایان انجام می‌گیرد، بایستی مبلغی به عنوان دستمزد آن در نظر گرفته شود. طراحی لوگو نیز از این مهم، برکنار نبوده و انتظار می‌رود طرف دوم قرارداد، در قبال تخصص، وقت و تلاش طراح، هزینه‌ی آن را پرداخت نماید.

به یاد داشته باشید که تنها مبلغ حق‌الزحمه نیست که در قرارداد طراحی لوگو باید مورد بحث قرار گیرد. بلکه روش پرداخت آن نیز باید به روشنی مشخص گردد. این امر قالب مشخصی ندارد، اما در جامعه، عرفی برقرار است که درصدی از وجه در ابتدا، و الباقی در زمان تحویل کار پرداخت می‌گردد.

نکته‌ی بعدی،‌ ددلاین، یا مهلت تحویل پروژه است. در کارهایی مانند طراحی لوگو، هر چه طراح زمان بیشتری را روی اثر صرف کند، نتیجه‌ی بهتری را کسب خواهد نمود. از سوی دیگر، کارفرمایان نیز به دلیل هزینه‌های انجام شده از نظر زمانی در تنگنا قرار دارند و تمایل آنان بر این است تا در حداقل زمان ممکن، امور را به پیش برند.

این تضاد ممکن است موجب تعارضاتی در آینده‌ی روابط کاری گردد. به همین دلیل طرفین در متون قراردادی، زمانی را به عنوان ددلاین معین نموده تا با توافق طرفین، از اختلافات دوری نمایند.

تبیین تعهدات طرفین

قسمتی از قرارداد طراحی لوگو، به تعهداتی که طراح و کارفرما باید آن‌ها را رعایت کنند، اختصاص می‌یابد. طراح موظف است کار خود را به بهترین شکل ممکن، و در زمانی که در قرارداد ذکر شده، به پایان رسانده و پروژه را به کارفرما تحویل دهد. همچنین، شخص باید متعهد گردد که این کار را با هزینه و برای کارفرما انجام می‌دهد و مالکیت طرح برای طرف مقابل است.

همچنین طراح موظف به حفظ اطلاعاتی که از شرکت طرف قرارداد در طول طراحی بدست آورده می‌باشد. وی اجازه نخواهد داشت تا با استفاده از لوگوی مشابه شرکت‌های رقیب موقعیت کارفرما را متزلزل نماید. همانگونه که قسمتی برای تعهدات طراح در قرارداد طراحی لوگو وجود دارد، برای کارفرما نیز چنین تعهداتی پیشبینی گشته است و وی موظف به رعایت آنها می‌باشد.

پرداخت به موقع وجه قرارداد، یکی از مهمترین تعهدات مهم کارفرما است. همچنین پس از پایان قرارداد، اگر تضمینی از طراح نزد کارفرما باشد، ایشان موظف به برگرداندن آن می‌باشند. در نهایت باید اشاره کرد که کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی این اثر، متعلق به کارفرما می‌باشد.

 

بهترین نرم افزار های طراحی لوگو

همتن طور که گفتیم، امروزه برای طراحی لوگو، از نرم افزارهای کامپیوتری بهره جسته می‌شود. در گذشته این کار تماما به صورت دستی انجام می‌شد که بسیار زمان‌بر و دشوار بود. در حال حاضر نرم افزارهای زیادی در بازار برای طراح لوگو وجود دارند. اما طراحان حرفه‌ای تنها با سه یا چهار نوع از آنان کار می‌کنند.

  • نرم افزار فوتوشاپ Photoshop

این نرم افزار یکی از معروف‌ترین و مشهورترین نرم افزار‌های طراحی لوگو است که محصول شرکت ادوبی می‌باشد. فتوشاپ در طیف گسترده ای از زمینه‌ها کاربردهای بسیاری دارد. لازم به ذکر است که محبوبیت زیاد این نرم افزار بیشتر به جنبه ادیت و ویرایش عکس‌ها برمی‌گردد. اما همچنان نباید از ویژگی‌های بسیار شگفت‌انگیز این نرم افزار در طراحی لوگو غافل شد. بزرگترین ضعف این برنامه در طراحی وکتور است.

مزایای آن

  • دارای براش‌های متنوع، برای رسم و طراحی، از جمله براش نقاشی، قلم و غیره
  • قابلیت طراحی انواع سطوح مانند سطوح متالیک براق و یا سطوحی با سایه های روشن متنوع
  • قابلیت شخصی‌سازی همراه با امکان ذخیره‌سازی تنظیمات
  • یکپارچگی با سایر نرم افزار های شرکت ادوبی از جمله illustrator و InDesign
  • نرم افزار ایلاستریتور Illustrator

این نرم افزار با اینکه جزء نرم افزار‌های قدیمی است؛ اما هنوز یکی از بهترین‌ها در حوزه کاری خود محسوب می‌شود. از قابلیت‌های بسیار خوب و این نرم افزار می‌توان به طیف رنگی نامحدود و افکت‌های متنوع و نیز امکان بهره‌گیری از امکانات طراحی و استفاده تایپوگرافی اشاره کرد.

مزایای آن

  • دارای تمام ابزارهای طراحی وکتور، از جمله لایه‌ها، ابزارهای رسم، افکت‌های متنوع، نقاشی‌های طبیعی و غیره
  • دارای ویدیوهای آموزشی آنلاین
  • و سایر امکانات مشابه با فوتوشاپ

از دیگر نرم افزارهای رایج می‌توان از CorelDRAW، InDesign (کورل-دراو) و نیز، جتا jeta نام برد.

نکات تکمیلی درباره‌ قرارداد طراحی لوگو

تولید محصولات هنری، مانند لوگو و موارد مشابه از جمله دشوارترین زمینه‌های شغلی است. زیرا با وجود سختی و چالش‌زا بودن طراحی و عرضه‌ی یک اثر اصیل و با کیفیت، این امر از سوی جامعه به قدر کافی ارج نمی‌بیند و افراد با کمترین تخصص، خود را محق برای اظهار نظر درباره‌ی سطح کار ارائه شده می‌دانند.

به همین علت، بهتر است با عقد قرارداد طراحی لوگو پیش از شروع پروژه، راه را برای ایرادگیری، برخورد با محصول بر اساس سلیقه‌ی شخصی و رفتار غیرحرفه‌ای طرف مقابل بست. در آذرداد این امکان برای شما فراهم است تا با مشاوره وکیل تخصصی، بتوانید بهترین قرارداد ممکن را با طرف مقابل خود، بر اساس تضمین منافع متقابل منعقد نمایید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ورود / ثبت نام
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:90)

چهار × پنج =